Porady

Szanowni Państwo

Poniżej znajdziecie Państwo kilka cennych porad, jak przygotować nieruchomość do sesji zdjęciowej. Dodatkowo znajdują się tam odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Przygotowanie nieruchomości do sesji zdjęciowej:

Jak przygotować wnętrze do zdjęć?

Wnętrze powinno prezentować się możliwie najkorzystniej. Musi być więc solidnie wysprzątane, a wszystkie szklane i połyskujące elementy (szklane blaty, fronty mebli, okna) nie mogą posiadać widocznych plam, odcisków itp. Obiektyw widzi wszystko. W miarę możliwości, należy usunąć zbędne lub nieestetyczne przedmioty. Dobrze jest, gdy fotografowane wnętrze posiada dodatki które nadają mu charakteru i sprawiają, iż oglądający zaczyna wyobrażać sobie w nim siebie, np. książki, kwiaty doniczkowe (jak i te cięte w wazonie), poduszki, pledy, patery z owocami, obrazy, etc. We wnętrzu musi być po prostu miło.

Uszkodzone lub niekompletne wyposażenie wnętrza należy wymienić, naprawić lub po prostu ukryć. Takie elementy skutecznie odciągają uwagę i sprawiają, iż oferta staje się mało atrakcyjna.

W niektórych przypadkach warto skorzystać z usługi home stagera. Więcej o home stagingu i samą ofertę znajdziesz tutaj: http://homestaging.toczynski.org/oferta/

Co możesz zrobić aby wnętrze stało się atrakcyjniejsze bez pomocy home stagera?

  • Postaraj się aby przedmioty we wnętrzu nawiązywały do siebie tematycznie i kolorystycznie – różnorodność przedmiotów wprowadza chaos jest męczące dla oka.
  • Wspomniane kwiaty doniczkowe lub wazon z bukietem ciętych kwiatów, ustaw w miejscu gdzie zagrają na zasadzie kontrastu.
  • Gdy jest to nieruchomość przygotowana do sprzedaży, czy na wynajem umieść ramki na zdjęcia, w których będą zamieszczone widoki architektury lub kwiatów, a niekoniecznie właścicieli.
  • Doskonale prezentują się również dodatki w postaci owoców, które można dobrać kolorystycznie lub zastosować kontrast – zapraszają one potencjalnego nabywcę do tego jakże gościnnego miejsca.
  • Na półkach, czy regałach pozostaw książki i inne przedmioty takie jak wazony, figurki, świece lecz pamiętaj, aby nie było ich zbyt dużo.
  • Pozostawione na stoliku kolorowe czasopisma lub albumy (nie ze zdjęciami właściciela) sprawiają, iż w oczach przyszłego nabywcy miejsce to może być również strefą relaksu.
  • Dekoracyjne poduszki, pozostawiony pled na fotelu, czy też lampa w jego okolicy podpowiadają, iż można w tym miejscu wypocząć.
  • W łazience również zadbaj o detale. Kolorowe ręczniki, świece i inne dodatki zawsze świetnie się sprawdzają. Ukryj natomiast chemię i środki czystości.
  • W pokoju dziecięcym wyeksponuj zabawki i pluszaki.
  • Na dużych, pustych powierzchniach ścian możesz umieść obrazy. Wszystko to sprawi, iż widz będzie próbował wyobrazić siebie w danym miejscu i umieścić w nim jedynie swoje przedmioty z którymi trudno mu się rozstać.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi (FAQ)

Czy profesjonalnie wykonane zdjęcia zwiększą szansę na sprzedaż nieruchomości?

Oczywiście, że tak! Zanim potencjalny nabywca zdecyduje się obejrzeć lokal, wcześniej przegląda oferty. Jeżeli zdjęcia nie spełniają podstawowych kryteriów, oferta staję się mało atrakcyjna, przez co klient nie poświęci jej dłuższej uwagi. Ciekawe zdjęcia wpływają na wyobraźnię, zwiększając zainteresowanie nią, co generuje ilość fizycznych odwiedzin na portalach dedykowanych sprzedaży nieruchomości. Czym więcej ludzi obejrzy ofertę, tym większa szansa na sprzedaż lub wynajem nieruchomości w krótkim czasie.

Jaka ilość zdjęć efektywnie przedstawi twoja ofertę?

Liczba zdjęć zależy głównie od metrażu mieszkania, ilości pokoi i aranżacji przestrzeni. Duże, atrakcyjne wnętrza wymagają większej liczby zdjęć niż te mniejsze. Orientacyjna liczba ujęć wygląda następująco:

  • Salon – 3-4 zdjęcia
  • Kuchnia – 2-3 zdjęcia
  • Sypialnia – 2-3 zdjęcia
  • Pokoje – 2-3 zdjęcia
  • Łazienka – 1-3 zdjęcia
  • Przedpokój – 1-2 zdjęcia
  • Budynek z zewnątrz wraz z otoczeniem – 1-4 zdjęcia
  • Inne pomieszczenia np. garderoba – 1-2 zdjęcia
  • Detale – 1-3 zdjęcia

Pamiętaj, że nie zawsze warto pokazać wszystkie wnętrza i nie zawsze pokazuje się pomieszczenie w pełnej okazałości. Niech zdjęcia pokażą wnętrze, ale i zostawią coś do odkrycia. Wówczas zadziała wyobraźnia. Jeżeli pokój jest nieumeblowany, bądź jest skupiskiem różnorodnych elementów, staje się on całkowicie nieatrakcyjny. Dlatego lepiej nie zamieszczać danej fotografii w ofercie.

Ile czasu zajmuje sesja fotograficzna?

Zazwyczaj sesja trwa od 1,5 do 4 godzin. Wszystko zależy od tego, ile jest pomieszczeń do sfotografowanie i czy są one odpowiednio przygotowane.

Czy zdjęcia nieruchomości poddawane są retuszowi?

Tak. Każde zdjęcie powinno zostać skorygowane w programie graficznym. Standardowo poprawia się kolorystykę, aby dokładniej odzwierciedlała oryginał i koryguje się perspektywę. Żaden aparat fotograficzny nie oddaje obrazu w taki sposób, jak widzi go ludzkie oko. Dodatkowo część ujęć wymaga dodatkowego kadrowania, aby nie pokazywać całej przestrzeni. Na porządku dziennym jest również maskowanie pewnych niedoskonałości w postaci plam, czy śladów po gwoździach.

Czy małe pomieszczenia mogą wyglądać atrakcyjnie?

Mogą i wcale nie polega to na przekłamywaniu wielkości pomieszczenia. Użycie obiektywu szerokokątnego i odpowiednio skomponowany kadr, optycznie uwydatni zalety pomieszczenia. Na tym poniekąd polega magia fotografii.

W jakich porach najlepiej fotografować nieruchomości i ich wnętrza?

Tę kwestię w większości przypadków należy traktować indywidualnie, gdyż strony świata, na które wychodzą okna mówią o jej naturalnym doświetleniu. W zależności od jasności pomieszczenia mogą to być godziny poranne lub popołudniowe, tak aby było odpowiednio jasno i żeby słońce nie wdzierało się zbyt mocno do wnętrza.

Kiedy najlepiej robić zdjęcia architektury?

Budynki wyglądają najlepiej, gdy są oświetlone przez słońce. Słoneczne dni to podstawa ładnych zdjęć architektury.

Jak jest rozliczana usługa fotografii nieruchomości, bądź wnętrz?

Na końcowa cenę usługi ma wpływ ilość zamówionych zdjęć. Standardowe mieszkanie można zaprezentować w około 12-15 zdjęciach.

Jak szybko fotografie są gotowe do odbioru?

Zależy to od wielkości zlecenia. Jeśli jest to jedna nieruchomość, zazwyczaj przygotowuję zdjęcia do 3 dni. W przypadku zlecenia na większą ilość nieruchomości, zwykle 1-2 tygodnie.

W jaki sposób otrzymam zamówione zdjęcia?

Gotowe fotografie po retuszu przygotowuję zawsze w 2 rozmiarach. Małe zdjęcia na potrzeby internetu wysyłane są e-mailem. Zdjęcia w rozmiarze oryginalnym, z powodu ich wielkości, umieszczane są w chmurze, skąd klient może sobie je pobrać, klikając w specjalnie wygenerowany dla niego link. Na życzenie klienta nagrywam zdjęcia na płytę cd/dvd i wysyłam Pocztą Polską.

Czy można otrzymać małe zdjęcia do serwisów ogłoszeniowych?

Tak, patrz punkt powyżej. Zdjęcia zawsze dostarczam w 2 formatach. W razie potrzeby, bezpłatnie skaluję fotografie do obsługiwanego przez serwis ogłoszeniowy rozmiaru.

Czy można umówić się na sesję w sobotę lub niedzielę?

Tak, jak najbardziej. Większość sesji zdjęciowych wykonuję w weekendy.